03 مهر 1397 - 10:1
شناسه خبر: 7175
نسخه چاپی
اشتراک گذاری
به هیچ وجه نسبت به کمفروشی و گرانفروشی گذشت نمیکنیم
ایسنا
همزمان با آغاز سال 1397 شاهد موجی از گرانی در بخشهای مختلف اقتصادی کشور هستیم که حوزه غذا و صنایع غذایی نیز از این قضیه مستثنی نیست و با توجه به اهمیت بخش مذکور در زمینهی معیشت مردم بعضا اعتراضات و شکایات مختلفی در مورد گرانفروشی و یا کمفروشی واحدهای تولید کننده مواد غذایی ارائه میشود. برخی گزارشها حاکی از این است که وزن برخی محصولات غذایی کاهش یافته است و این مساله به منزله کمفروشی تلقی شده است.
محمدرضا مرتضوی -رییس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران در ارتباط با مسائل مختلفی که در مورد گرانفروشی یا کمفروشی برخی از محصولات غذایی صورت میگیرد، اظهار کرد: در ابتدای امر باید به مقوله افزایش قیمتها که ناشی از وضعیت اقتصادی پیشآمده است توجه داشته باشیم. پس از آن باید بدانیم که در زمان افزایش قیمتها دو اقدام جهت هماهنگی با قدرت خرید مردم وجود دارد.
وی ادامه داد: اقدام اول تولید بستههای کوچک غذایی در زمان افزایش قیمتها و کم شدن قدرت خرید مردم است به همین دلیل تولیدکنندگان با کوچکتر کردن بستههای غذایی قیمت را ثابت نگه میدارند، اما مکلف هستند وزن واقعی محصولات را روی آن درج کنند و باید بدانیم این اقدام تخلف نیست و در راستای افزایش قیمتها و هماهنگی با قدرت خرید مردم است. اقدام دوم نیز بزرگتر کردن بستههای غذایی است که بنده به شخصه با این روش موافق هستم، چرا که در نهایت هزینههای بستهبندی را برای مشتری کاهش میدهد و برای مصرف کنندگان به صرفهتر است.
رییس کانون صنایع غذایی ایران در ادامه با تاکید بر اینکه اگر تولید کنندهای وزن واقعی محصول را روی آن درج نکند در خوداظهاری خدعه کرده است، اظهار کرد: این موضوع تخلفی بزرگ است و به هیچ وجه نباید کیفیت محصول کاهش یابد و یا وزن آن بدون اطلاع به مشتری حذف شود.
مرتضوی ادامه داد: به هیچ وجه نسبت به کمفروشی و گرانفروشی در حوزه مواد غذایی گذشت نمیکنیم و تا رفع مشکل و برخورد قضایی اقدام خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: مردم میتوانند در صورت مشاهده هرگونه کم فروشی یا گرانفروشی در بخش غذا آن را به شماره تماس 88888361-2 که شماره مستقیم رییس کانون صنایع غذایی اطلاع دهند و بنده به شخصه با توجه به اهمیت مساله نسبت به آن اقدام خواهم کرد و تا احقاق حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد.
رییس کانون صنایع غذایی ایران در ادامه با اشاره به اینکه اگر قیمت محصول روی بستهبندی درج شود با توجه به افزایش قیمتها گرانفروشی یا کمفروشی صورت نگرفته است، ادامه داد: برخی از تولید کنندگان معتقدند با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بهتر است از بستههای کوچک غذایی استفاده کرده و با ثابت نگه داشتن قیمت، وزن آن را کاهش میدهند.